Tuesday, May 04, 2010

豆市松人形 左京くんの解体

状態が悪かった左京くんの方から解体していきました。
The dissection of Sakyo-kun, who had more damages.


まずは顔の胡粉からはがしていきました。すると目が簡単にはずれてしまいました。かなりモロくなっていたのですね。
First, I sanded off face gofun. Then the eyes took off very easily. I guess they were old and fragile.


何に驚いたって目がこんな薄いってことです。今迄人形を作るのに平べったいタイプのドールアイを使ったこともありますが、ここまで薄いものは見たことも聞いたこともありません。
What made me surprised the most, these eyes! I have been used many kinds of doll eyes, from sphere type to flat type, but never seen this thin glass eyes.


胡粉を全て取り除いてパーツを解体しました。腕が細くて折れてしまいましたが、これは後ほど補強しますので問題はありません。頭部も前後を貼付けてあったのが緩んでいてパカッと割れました。
After sand off gofun. Each part is clear now. The arm broke because it was too thin but it's okay I will fix and strengthen with stone clay later. The head was divided into 2 parts because the glue which was holding both head parts together was old and loose. These will be fixed later too.


改めてあの薄い目を観察してみました。小さいし薄い!
I examined these thin eyes again. They are unexpectedly small and thin!


拡大してみました。薄さ1ミリ以下です。黒目の部分はなんとこのガラスに直接黒の塗料で楕円に塗られているだけでした。左右のガラスの大きさも黒目の大きさも不揃いでした。
Picture enlarged. It is less than 1mm. Pupil and iris are just painted on the glass with some kinds of ink. The sizes of left and right galss eyes are different and the sizes of pupils and iris are also irregular.

No comments: